Levessel kezdjük a táplálkozást!

Egy kellemesen ízletes, meleg levessel kalória szegény, de értékes tápanyagban gazdag étkezéssel támogathatjuk szervezetünket.

A leves nem csak ízletes első fogás, hanem nagyon értékes étel is, amely az ásványi anyagok, növényi rostok, vitaminok mellett vízzel is ellátja szervezetünket. Ezért a jól összeállított levesek rendszeres fogyasztása  hozzájárulhat a kiegyensúlyozottabb táplálkozáshoz.

A felgyorsult életritmus, illetve az időhiány miatt az emberek gyakran elhanyagolják a leves fogyasztását, pedig nagyon fontos lenne a leves rendszeres fogyasztása.

A leves a zöldség és gyümölcs vitamin- és ásványianyag-tartalmánál fogva hozzájárul a mindennapi kiegyensúlyozott és változatos táplálkozáshoz. A leves tartalmazza a korszerű alapanyagokból a főzés során kioldódó tápanyagokat, húsok fehérjéit, a rostdús zöldségeket- gyümölcsöket és elősegíti a folyadék pótlást is.

Az egyszerűbb, de ízletes levesek energiatartalma legtöbb esetben alacsony, így az energia- bevitel is csekély. Az étkezés során időnek kell eltelnie a jóllakottság-érzés kialakulásához, egy tányér finom leves után a második fogásból már sokkal kevesebb is elegendő lesz. A levesek rosttartalma a telítettség érzetet elősegíti, ezáltal csökken az étvágy, és nem esszük túl magunkat. Nem véletlen, hogy a táplálkozási szakemberek és dietetikusok is beillesztik a személyre szabott étrendbe a levest. Szüleink is levessel kezdték  az étkezéseket, hisz az ínycsiklandozó illatok és ízek elősegítették az emésztő enzimek termelődését, amelyek szükségesek a megfelelő tápanyag lebontásához, felszívódásához. Ha már nincs időnk leves főzésre, már kaphatók  a vásárlók igényeinek megfelelő tasakos levesek.  Az élelmiszeripari cégek a termék fejlesztés során a leveseknél szárítási módszerrel, tartósítószerek nélküli alapanyagokkal dolgoznak

Szárítással megtartható az alapanyagok ásványianyag-, rost-, nyomelem-, és flavonoid tartalom és a vitamin tartalom sem csökken jobban, mint a hosszú órákon át tartó főzés során.

9 okot is találhattunk, amiért érdemes levest fogyasztani:

1.Fontos tápanyagok forrása: a megfelelően elkészített leves olyan értékes és hasznos tápanyagokkal szolgál a szervezet számára, mint pl. az ásványianyagok (kálium, magnézium, vas stb), némelyik vitamin (B-, E-, A-vitamin provitaminja, a béta-karotin), ezenkívül a rostanyagok, amelyek segítik az emésztőrendszer működését.

2.Segít a szervezet folyadékigényének kielégítésében: a leves legfőbb alkotóeleme a víz, így segítségünkre lehet a napi 1,5-2 liter folyadék elfogyasztásában. Ez azért is fontos, mert megkönnyíti az emésztést, elősegíti a káros anyagok kiürítését a szervezetből.

3.Kiegyensúlyozó szerepe van. A kiegyensúlyozott táplálkozás alapja, hogy a szervezet számára szükséges tápanyagokat megfelelő mennyiségben és arányban biztosítsuk. Ezeket a tápanyagokat, fehérjét, zsiradékot és szénhidrátot is tartalmazzák a levesek, levesenként eltérő arányban.

4.Általában alacsony a kalória tartalma. Egy adag, azaz egy tányér leves általában kevés energiát tartalmaz alapanyagtól és elkészítési módtól függően /minél gazdagabb a leves, annál magasabba kalóriatartalma/.

5.A jóllakottság érzetét kelti. Gyorsan megtölti a gyomrot, csökkenti az éhség érzetet, így a táplálkozásra odafigyelők számára is nagyon hasznos.

6.Elősegíti a testtömeg szabályozását. A levesek általában kevés zsiradékot tartalmaznak, koleszterint pedig egyáltalán nem vagy csak nagyon keveset, elkészítési módtól és alapanyagoktól függően.

7.Kalóriaszegényebb étkezést biztosít. Ha első fogásként levest fogyasztunk, a második kalória dúsabb fogásból már kevesebbet eszünk. Így alacsonyabb lesz a napi energia bevitel, mintha nem ennénk levest.

8.Zöldséget is tartalmaz. A leves változatosnál változatosabb zöldségekből készülhet, így hozzájárul az ideálisnak tartott napi 300-400 gramm zöldség fogyasztásához.

9.Könnyen elkészíthető, de a tasakos készlevesek is nagyrészt természetes összetevőket tartalmaznak, és nincs bennük tartósítószer, mivel az összetevők szárítással vannak tartósítva.

 

A helyes táplálkozás amellett, hogy biztosítja a szervezet energia és tápanyag szükségletét, szerepet játszik az egészség megőrzésében és a betegségek megelőzésében is. A táplálkozás megelőző /preventív/ hatása köszönhető részben a vitaminoknak, ásványi-anyagoknak, élelmirostoknak, valamint a növényi élelmiszerekben található hatóanyagoknak, amelyeket összefoglaló néven  fitonutrienseknek nevezzük. A növényi táplálékokban lévő fitonutriensek előnyös hatásukat leginkább az elfogyasztott élelmiszerrel felvéve, és nem mesterséges formában adva tudják kifejteni.

 

A szervezetben képződő szabadgyökök és a hatástalanításukra alkalmas antioxidánsok bevitele közötti egyensúly kiegyensúlyozott, vegyes táplálkozással megvalósítható. A természetes táplálékból felvett antioxidánsok előnyei közül a legfontosabb, hogy a táplálékban lévő anyagok együttesen hatékonyabbak, ezenkívül az ilyen módon történő fogyasztásuk nem jár semmilyen mellék hatással.

 

Mivel az antioxidáns vegyületek a növényi táplálékokban találhatóak, az egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozásban naponta legalább 400-600 g zöldségnek, gyümölcsnek kell szerepelnie. Egészséges egyének esetén a szintén magas flavonoid tartalmú vörösbor és csokoládé is beilleszthető az étrendbe. Fontos azonban, hogy  jó minőségű vörösborból napi max 1-2dl, míg csokoládéból heti 2-3 alkalommal 30-30g fogyasztása javasolt.

Vélemény, hozzászólás?