Mennyi vitaminra van szüksége az emberi szervezetnek?

A legtöbb vitamint századunk első évtizedeiben fedezték fel és tisztázták az emberi szervezetre gyakorolt hatásaikat. Ennek ellenére még ma sem tudjuk pontosan megmondani, hogy mennyi vitaminra is van szükségünk. Az életkortól, a testsúlytól és a fizikai állapottól függően találgatjuk mennyit kell bevinni a szervezetünkbe.

Valamelyik vitamin teljes hiányát avitaminózisnak, elégtelen mennyiségét hypovitaminózisnak nevezzük. A hypovitaminózis állapotot a túlzott diétázás, fogyókúra, koplalás vagy étvágytalanság, egyoldalú táplálkozás, különböző betegségek (pl. rosszindulatú daganatok, alkoholizmus), vagy felszívódási zavarok idézhetik elő.

A vitamin szükségletünket sok tényező befolyásolja. A szervezet igénye megnő: növekedés, fejlődés, terhesség esetén, fogyókúra alkalmával és időskorban is, sőt

sportolás, tartós nehéz fizikai vagy szellemi munkával való megterhelés esetén, fertőző betegségek után, lábadozás alatt szintén megnő a szervezet vitamin igénye.

A szenvedélybetegségben szenvedők (dohányosok, alkoholisták) számára az ajánlott napi értékek  két-háromszorosára van szüksége szervezetüknek, hogy  a káros hatásokat kicsit ellensúlyozná.

Tudhatjuk-e, hogy vitamin hiányunk van?

       Nehéz felismerni ma már, mert nem jelentkezik annyira drasztikusan, mint régen, gondoljunk csak a hajósokra. Viszont a panaszok alapján felismerhető a lappangó /látens/ vitaminhiány. Van amikor a helytelen étkezési szokás váltja ki, aminek a  rossz közérzet a következménye, akkor egy vitamin készítmény egy héten belül javulást eredményezhet.

A tüneteknek más okai is lehetnek, ilyen a vérszegénység vagy még nagyon sok más betegség. Ha ezek nem szűnnek a vitamin kúra után, feltétlen orvoshoz kell fordulni.

A vitaminok nagyon érzékeny vegyületek, könnyen lebomlanak fény, hő és nedvesség hatására. A vitamindús élelmiszerek feldolgozás hatására is vitamin mentessé válhatnak. A legbomlékonyabb a C-vitamin, szobahőmérsékleten tartva a zöldségféléket 2-3 nap alatt szinte a vitamintartalom nagy része eltűnik.

A táplálkozás kismértékű, folyamatos kiegészítése vitaminkészítményekkel az egészség megőrzése érdekében szükséges.

Szedésükkel sok betegséget előzhetünk meg, arra viszont vigyázzunk, hogy ne lépjük túl az ajánlott mennyiséget.

Miben mennyi vitamin van?

A C-vitamin (aszkorbinsav) napi beviteli ajánlása: 90 mg. Megtalálható: a savanyú káposzta igazi C-vitamin bomba, főleg nyersen fogyasztva, de a zöldpaprika, brokkoli, káposzta, narancs, mandarin, grape-fruit és a kiwi is sok C-vitamint tartalmaz.

A B-vitamin-csoport közül pl. a B2-ből (riboflavin) a napi szükséglet: 1,3-1,6 mg. Forrása: egy adag gabonapehely egy felnőtt napi szükségletének akár a felét is fedezheti. Egyetlen tojás: a szükséges mennyiség egyötödét, két szelet sovány marhasült: az egynegyedét tartalmazza.

B12-ből (kobalamin) a napi ajánlás 2 mikrogramm. Csak állati táplálékban található: máj, szív, vese, húsok, halak, tojás. Egy szelet fehér húsú hal vagy egy tojás már fedezi a napi szükségletet, de egy nagy adag vitaminozott gabonapehelyben vagy egy nagyobb bögre tejben is benne van a mennyiség fele.

Folsavból (folát): a napi ajánlás: 0,2-0,4mg. Megtalálhatók a : zöldségek és a gyümölcsök, belsőségek, élesztő, leveles zöldségekben. Az átlagos étrendben a zöldségekből és a gyümölcsökből a teljes folsav bevitel mintegy !§%-a származik

Vélemény, hozzászólás?