Hogyan tudják az antioxidánsok lassítani az öregedést?

Biztos sokan hallották már: a szervezetben felhalmozódott felesleges szabad gyökök károsíthatják a sejteket, viszont az antioxidáns bevitelével ezt a negatív folyamatot megakadályozhatjuk.

Rendben, de hogyan is tehetjük ezt meg?

A növényi táplálékokban /zöldségek, gyümölcsök/ jelenlévő antioxidánsok az utóbbi évtizedekben  egyre inkább a figyelem középpontjába kerültek, mivel kiderült, hogy az egészség megóvásában nélkülözhetetlenek. Az antioxidánsoknak kitüntetett szerepet tulajdonítanak az öregedés lassításában és egyes betegségek kialakulásának megakadályozásában.

Az antioxidánsoknak két fő csoportja van:

  • Azok amiket a szervezet termelhet /pl.: enzimek, kéntartalmú vegyületek/,
  • Azok, amelyekhez a szervezet a táplálék révén jut hozzá /pl.: vitaminok, ásványi anyagok/.

Ha ezek az anyagok megfelelő mennyiségben vannak jelen a szervezetben, akkor képesek kivédeni a szabad gyökök károsító tevékenységét. Azonban fontos megjegyezni, hogy nem nő a kedvező hatás, ha az antioxidánsokat az étrendi dózist többszörösen meghaladó  mennyiségben adják. Ezért is ajánlatos az étrendkiegészítők szedésekor szakember tanácsát kérni.

Az antioxidáns hatással rendelkező anyagok köre széles, vannak köztük vitaminok, ásványi-anyagok és egyéb anyagok. Legjelentősebbek: az E-vitamin, C-vitamin, béta-karotin, szelén, mikroelemek/magnézium, cink, mangán, réz/, kéntartalmú vegyületek, élelmiszeripari adalékként felhasznált antioxidánsok, flavonoidok.

Hogyan tudjuk pótolni, kiegészíteni a hormon-háztartásunkat, mire is jók a növényi hormonok?

Fiatalkorban kiváló a szervezet hormonháztartása. A fiatal gond nélkül képes csúcsteljesítményre, alszik, mint a mormota és megengedhet magának egy-két átmulatott éjszakát. Aztán az évek múltával ennél kevesebb is rossz közérzetet okoz.

 

Ösztrogén : női ivari hormon, felelős a bőr és a csont épségéért.

A növényi ösztrogén visszaadja a bőr nedvességét, kisimítja a ráncokat. Segíti a hajhagymák működését is, ezáltal egészséges, erős szálak serkennek.

A fiús alkatú és a változó korba érő nők kevesebb ösztrogént termelnek. A legjobb a változó kort megelőző egy-két évben már pótolni az ösztrogént.

Legjobb források: naponta fogyasszunk szóját vagy szójatejet és szójajoghurtot. 8 dkg tofut vagy egy gránátalmát, vagy 4 evőkanál lenmagot / hozzá 1 liter vizet /. Baráti összejöveteleken fogyasszunk búzasört.

Progeszteron: a petefészek sárgatestében és a méhlepényben képződő női ivari hormon. Gondoskodik a jó hangulatról, szép bőrről.

A progeszteronnak nagy szerepe van a közérzet kialakulásában. Ha elég képződik belőle, a nő jó kedélyű, elengedi magát, semmi nem hozza ki a sodrából. A hormon gondoskodik még a feszes kötőszövetről, megelőzi a visszér kialakulását, a ráncok ellensége.

Azok a nők, akik a női ciklus második felében feszültek, könnyen felcsattannak apróságok miatt, segíteni kell a progeszteron képződést.

A legjobb források: a barátcserje és a jamsz gyökér hatóanyagai például serkentik a termelését. Ilyen tartalmú szerek kaphatók a filotékákban és a gyógyszertárakban. Segít, ha naponta 5 dkg zabpelyhet / 5 evőkanál / eszünk, pl. müzlihez reggelente.

 

Tesztoszteron: a mellékvesében és a petefészekben képződik. Felelős a csont- és izomépítésért , energiához segít.

Igazi energia bomba nőknek és férfiaknak egyaránt, mert a hatására megerősödnek az izmok, feszes lesz a tartás, leépül a zsír. Jó hangulathoz segít, megvéd a stressz kártékony hatásától, meggyőző fellépést kölcsönöz, segíti a logikus gondolkodást. Erősíti az immunrendszert és a csontokat.

A nagyon nőies alkatú, teltkarcsú hölgyek gyakran kevés tesztoszteront termelnek.

A legjobb források: minden ginszeng tartalmú készítmény stimulálja a hormon képződését.

 

Melatonin: a tobozmirigyben képződik / az agyban /. Segíti az elalvást, lazítja az izmokat, serkenti az immunrendszer működését.

A hormon termelődése sötétedéskor fokozódik, a mély, hosszú alvás a másnapi fittség, a jó közérzet záloga, mert éjszaka töltődik fel a szervezet energiával. A melatonin erősíti az immunrendszert, leépíti a feszültséget, lazítja az izmokat, csökkenti a túl magas vérnyomást és hígítja a vért.

Annak  fokozni kell a termelését, aki nehezen alszik el és nyugtalanul alszik, ezek az emberek reggel alig képesek magukhoz térni, fáradtabbak, mint amikor lefeküdtek.

A legjobb források: este fogyasztva egy csésze lapacho vagy orbáncfűtea. A szójatermékek fogyasztásával fokozható a hatás. A melatonin – termelésnek kedvez, ha sötétben és hűvösben alszik.