Fehérje az emberi szervezet legfontosabb alapköve

A fehérje az az építőkő, amelyből az élet, a jókedv és a teljesítmény áll. Az alacsony fehérje szint / mondjuk 6-7 gramm egy deci vérben / azt jelenti, hogy csak félgőzzel működünk. Ennek az a következménye, hogy instabil lesz a csontrendszer, gyenge lesz az izomzat, rossz lesz az immunrendszer, a labilis pszichéről és a kövérségről már nem is beszélve.

Az élet győztesei azok az emberek, akiknek magas a fehérje szintjük.

A fehérje létszükséglet az ember táplálékában, de nem maga a fehérje, hanem az építőkövei, az aminosavak kellenek. A fehérjék aminosavakból épülnek fel, 22 féle aminosav létezik, ezek egyike a kéntartalmú L-cisztein. Magas kéntartalma révén segít közömbösíteni az anyagcsere folyamat káros melléktermékeit, a szabad gyököket, vagyis antioxidánsként védi és egészséges állapotban tartja a sejteket. A különféle sugárzások káros hatásaitól is óvja a sejteket. Erősíti a májat és az agyat a dohányzás okozta ártalmakkal és az alkoholfogyasztás ártalmaival szemben. Hozzájárul a felesleges testzsír lebontásához, az izomtömeg gyarapodásához. Eltávolítja a nyálkát a légzőszervekből. Különösen előnyös légzőszervi betegségek, hörghurut, arcüreggyulladás, stb. esetén, hisz elfolyósítja, feloldja a letapadt nyálkát, váladékot. Növeli a fehérvérsejtek aktivitását, tehát az immunrendszer hatékonyságát. Hasznos a máj méregtelenítő hatásának fokozásában és enyhíti az ízületek körüli gyulladásokat. Segít a bőr regenerálódásában, az új bőr képződésében. Sportolók számára különösen fontos, mert a belőle képződő anyag óvja az izmokat. /500 mg-os kapszula formájában kapható L-cisztein néven/.

A fehérjék részt vesznek az enzimek és hormonok felépítésében, szinte minden élet jelenségben meghatározó szerepet töltenek be. A bevitt táplálékban alkotórészként  kb. 20 aminosav található, amiből a szervezet létrehozza saját fehérjéit. Vannak viszont eszenciális aminosavak, amiket a szervezet nem képes előállítani, tehát teljes mértékben a bevitt élelmiszerekből, táplálék kiegészítőkből kell biztosítani a szükséges mennyiséget. A fehérje szükséglet és annak minősége az életkortól függően alakul. A csecsemőkori 1,6g/testsúlykg/ naptól később lecsökken 0,7g/testsúlykg/nap értékig, amit természetesen különböző tényezők /pl. terhesség/ is befolyásolnak. Viszont a túl sok fehérje bevitelnél a szervezet ilyenkor szabályosan lefárad, hisz a fehérjét igen magas energia igénnyel bontja. A haj szerkezeti felépítésében 98 %-ban fehérjék /aminosavak vesznek részt, így a haj állapota hűen tükrözi az elfogyasztott fehérje minőségét és mennyiségét. A rendszeres túlzott fehérje bevitel roncsolhatja a hajat. A vesék pufferolják a savas vegyületeket kalciummal, még mielőtt azok a vizelettel kiválasztódnának, amit a szervezet a hajból is pótol. Ugyanakkor, ha a magas fehérje bevitel még magas zsírtartalommal is párosul, igencsak megnő a hajhullás esélye.

Mivel az ún. eszenciális aminosavakat /pl. cisztin, metionin/ tartalmazó komplett fehérjékre van szüksége a hajunknak, a nem megfelelő táplálkozás /vegán vagy vegetáriánus étrend, éhezés fogyókúra/ elégtelen fehérje forrásnak bizonyul, ilyenkor a haj szerkezete roncsolódik, illetve az új hajszálak már eleve hiányos felépítésűek, rövidebb a növekedési és nyugvó szakasz, és felgyorsul a hanyatló szakasz a hajszálak életében. Ez fokozott hajhulláshoz vezet, nem ritka a napi 200-300 hajszál elvesztése sem, és késik a megfelelő minőségű utánpótlás.

A megfelelő mennyiségű és minőségű fehérje bevitelt ún. táplálkozási anamnézis felállítása után lehet optimálisan beállítani.

Hogyan emelhetjük a szervezetünk fehérje szintjét ? — hát  ahhoz 4 óránként meg kell ennünk egy adag sovány halat, szárnyast, sovány túrót, tatárhúst, vagy valamilyen hüvelyest.

Így a szervezet minden létfontosságú aminosavhoz hozzá jutna, vagyis azokhoz a fehérjékhez, amelyeket maga nem tudna megtermelni.

Aki képtelen négy óránként „eszegetni”, az mixeljen magának egy-egy fehérje koktélt. Az a fontos, hogy zsír nélküli fehérje legyen!, mert már a minimális zsírmennyiség is elegendő ahhoz, hogy lefékezze a szervezet fehérje felvételét.

Vélemény, hozzászólás?