Cink hatása szexuális aktivitásra

A cinket ötvözetek formájában már az ókorban is ismerték, de az emberi szervezetben betöltött szerepére sokáig senki sem gondolt.

Ma már a cinkről is tudjuk, hogy minden élőszervezet számára nélkülözhetetlen. A 19.sz. közepén már rájöttek arra, hogy a növényeknek szükségük van a cinkre, de csaknem 100 év kellett ahhoz, hogy észrevegyék, hogy a cinkhiányos táplálkozás iráni  és egyiptomi fiatalokban a növekedés és a nemi érés lelassulását okozta.. Ezt az állapotot a cinkadás javította.

Szervezetünk 2-2,5 g cinket tartalmaz. A cink szervezetünk valamennyi sejtjében jelen van, eloszlása azonban nem egyenletes. Koncentrációja az agyban, a szívben, a tüdőben és az izomzatban meglehetősen állandó, míg a vérben, a csontban, a herében és a hajszálakban található cink mennyiségét a táplálék cink tartalma is befolyásolja. Legnagyobb része /kb. 90 %-a/ az izomzatban és a csontrendszerben található.

A cink élettani hatása szerte ágazó, több, mint 70 enzim alkotóeleme. Alkotórésze az inzulinnak, a szénhidrát-anyagcserét szabályozó hormonnak is /az inzulin két láncát kapcsolja össze/. Jelenléte fontos az immunrendszer, az idegrendszer működéséhez. Az immunrendszer sejtjei gyakran osztódó, gyorsan szaporodó sejtek, hiszen így képesek felvenni a harcot a behatoló kórokozók ellen. A sejtek osztódásához, új sejtek képződéséhez a cink megléte nélkülözhetetlen. Cinkpótlás hatására a csökkent immunfunkciók rövid időn belül helyre állnak. A központi idegrendszerben különösen az agysejtek működéséhez nélkülözhetetlen a cink. Az ingerület- átvitelben fontos szerepet játszó speciális neuronokban /idegsejtekben/ található nagyobb mennyiségben. Fontos szerepe van még a szabadgyökök közömbösítésére specializálódott enzim működésében is.

Az enyhe cinkhiányra felhívhatja a figyelmet: a növekedés lelassulása, pubertás korban a nemi érés késése, az étvágytalanság, esetleg az elhúzódó sebgyógyulás.

Súlyos cink hiány esetén: csökken a szexuális aktivitás és a reprodukciós képesség, romlik az íz érzés és a szaglás, lassúbb a sebgyógyulás, csökken a szervezet ellenállóképessége, hasmenés jelentkezhet, bőr és haj elváltozások figyelhetők meg. Néha magatartás változás alakul ki, és csökkenhet a tanulási képesség. Gyermekkorban a cinkhiány törpe növést eredményezhet. Kiegyensúlyozott, változatos táplálkozás fedezheti a szervezet cinkszükségletét.

A cink mikroelem, ami azt jelenti, hogy a napi szükséglet nem éri el a 100 mg-ot.

Sok cinket tartalmaznak a húsok és a húskészítmények, a máj, a tej, a tejtermékek, a tengeri eredetű élelmiszerek, a kagylók, a rákok, a gabonacsíra , a hüvelyesek, az olajos- magvak, a zöldségek, stb.

A cink felszívódását csökkentheti a zöldségek nagy fitát és a tejtermékek nagy kalciumtartalma. Az anyatejből származó cink nagyobb hányada hasznosul, mint a tehéntejből vagy a tápszerekből származóé.

A cink igen kevéssé, és csak az ajánlott bevitelt lényegesen meghaladó mennyiségben toxikus. Túlzott bevitel, ami pl. galvánozott vasedények használatából eredhet, rézhiányhoz, vérszegénységhez vezethet, és gyomor-bélpanaszokat okozhat.

Vélemény, hozzászólás?